اماكن تاريخي
 
خاچک
 
 

  آفله

           

   یک دیوار سنگ چین متعلق به دوره اشکانی و یک سکه و یک شی مسی اواسط اسلامی در نخستین فصل کاوش درمحوطه باستانی آفله شهرستان نوشهر کشف شد.

به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ محمد قمری فتیده سرپرست تیم کاوش در محوطه باستانی آفله روستای خاچک منطقه کجور شهرستان نوشهر در این خصوص اظهار داشت: گمانه زنی این محوطه به منظور تعیین عرصه و حریم با ایجاد 14 گمانه در اطراف تپه در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی که منتهی به دشت هستند انجام شد.

وی افزود: بر اساس یافته های حاصل از گمانه زنی، وسعت تقریبی محوطه حدود 5 هکتار است .

این باستان شناس تصریح کرد: شواهد سطحی حاکی از این است که این محوطه، کارگاهی برای ذوب فلز بوده ، فراوانی سرباره های ذوب فلز بر روی محوطه به خصوص در ضلع جنوبی محوطه به قدری زیاد است که گمان می رود بر روی کوهی از سرباره قدم گذاشته ایم.

فتیده اظهار داشت: سفال ها و شواهد سطحی تک دوره ای بودن محوطه را اثبات می کنند و فرم عمومی سفال ها کاملاً منطبق با فرم های دورۀ اشکانی است.

وی با اشاره به اینکه جادۀ آسفالتۀ روستای خاچک دقیقاً از حاشیۀ غربی تپه می گذرد و جاده ای خاکی نیز دقیقاً از روی تپه گذرانده شده که در جوانب شمالی، غربی و جنوبی تپه برشی عظیم ایجاد کرده گفت: از آثار شاخص که بر اثر احداث این جاده نمایان و تخریب شده است، دیوار های سنگ چین است .

سرپرست تیم کاوش در محوطه باستانی آفله تجمع اصلی بقایای حرارتی و سازه های کارگاهی را در رأس و حاشیه ی غربی و جنوبی تپه عنوان کرد.
وی در خصوص یافته های این کاوش اظهار داشت: یک دیوار سنگ چین که احتمالا مربوط به دوره اشکانی است ، یک سکه و یک شیء مسی ضرب شده که آنها نیز احتمالا مربوط به اواسط دوره اسلامی است از عمده یافته های این فعاليت بوده است.   
        

آب انبار(خزانه)

اين مكان بيش از 100سال قدمت دارد كه در گذشته بسيار دور از آن براي ذخيره آب براي مصارف خانگي استفاده مي كردند



ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 اسفند 1387برچسب:, :: 21:2 :: توسط : رضا عباسی نسب

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خاچک و آدرس khachak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





ابتدا نيت كنيد

سپس براي شادي روح حضرت حافظ يك صلوات بفرستيد

.::.حالا كليد فال را فشار دهيد.::.

براي گرفتن فال خود اينجا را كليك كنيد
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ

<-PollName->

<-PollItems->

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً